sunnuntai 26. helmikuuta 2017

Tonttujoukko varpahillaan

Brysselin isokenkäiset ovat olleet viime aikoina kovin varpahillaan, vähän niin kuin se kuuluisa tonttujoukko Tonttujen jouluyö -nimisessä laulussa. Soihdut sammuu ja kaikki väki nukkuu, väki nukkuu ja taitavat veitikkaiset syödä paistia ja juoda lientä. Mistäpä sen tietää, kun on niin hiljaista ja pimeää. Suomalainen, itse itsensä totuudentorveksi ylentänyt valtamediakin on kovin vaitonainen.

Se, mistä Suomen mediassa ei kirjoiteta tai keskustella, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että mitään ei tapahtuisi. Suomi on tärkeiden ratkaisujen edessä eli meillä on otettava kantaa siihen, että mihin suuntaan Euroopan unionia ollaan vääntämässä. Euroopan liittovaltion muodostaminen on faktisesti poliittisen eliitin ja pääomapiirien tavoite. On ollut sitä jo alun pitäen.

Se tarkoittaa, että jo sovittuja unionin perussopimuksia joudutaan "uudistamaan". Se tarkoittaa rahaliiton osalta enemmän yhteisvastuuta ja suoria tulonsiirtoja jäsenmaiden välillä. Se tarkoittaa sitä, että veronmaksajien kukkarolla käydään vielä monta kertaa. Moni on varmaan ihmetellyt, että Kreikka, joka on käytännössä ollut maksykyvytön jo vuosia velkojensa kanssa niin miksi maata ei vieläkään ole päästetty velkasaneeraukseen.  

Ajat ovat sellaiset, että jos euromaiden kansalaisilta kysyy niin vastaus voisi olla epämieluinen. Siinä mielessä tosiasioiden tunnustaminen ja päätöksenteon kanssa vitkuttelu on tietenkin ymmärrettävää. Maaliskuussa pidetään parikin EU:n huippukokousta, jossa tuskin suunnitelmia vielä julkistetaan. Saksan syksyisten vaalien jälkeen on ehkä odotettavissa jo joitain päätöksiä sikäli mikäli nykyinen liittokansleri jatkaa vallan kahvassa.

Kävi vaaleissa sitten kuinka tahansa niin euromaiden ongelmat ovat ja pysyvät. Ne ovat rakenteellisia ja siinä mielessä vaikeasti korjattavissa. Jo vuosikausia kestänyt taloustaantuma on kohdellut heikompia euromaita niin kaltoin, että voi vain kummastella kansalaisten sietokykyä. Yhteisvaluutan nimissä ja kilpailukyvyn ylläpitämiseksi tehdyt päätökset ja leikkaukset ovat vain lisänneet työttömyyttä. Eurooppa eriarvoistuu ja jakautuu sellaisella vauhdilla, että korulauseiden aika alkaa olla ohi.

Yhdeksi keinoksi komissio on ehdottanut mm. yhteistä suhdannerahastoa, jonka avulla rahoitettaisiin kilpailukyvyltään heikompia maita. Vanhaa mallia lämmitellaan uudelleen ja eittämättä tulee jo Keynesin pohdinnat mieleen. Teoriassa varmaankin toimiva ratkaisu mutta käytännössä kaikkea muuta. Euroalueen maat poikkeavat taloudelliselta rakenteeltaan niin paljon toisistaan, että tuosta väliaikaisesta tarkoitetusta tuesta tulee väistämättä pysyvä. Ja siinä vaiheessa ei ole yhtään liioittelua puhua jopa suoranaisesta moraalikadosta.

Otetaan siis mieluummin lisää velkaa ja rahoitetaan alijäämäiset budjetit. Toivotaan parasta ja pulistaan joutavia. Ei tarvitse olla kovin suurella ymmärryksellä varustettu, jos väittää, että Euroopan unioni ja etenkin rahaliitto on epäonnistunut lähes kaikissa sen tavoitteissaan. Britit olivat ensimmäisiä, jotka ymmärsivät ja hyppäsivät uppoavasta laivasta. Kuinka kauan se vie muilta viisailta tontuilta. Jotenkin tuntuu siltä, että rahaliiton osalta tuo päivä voi olla lähempänä kuin uskommekaan. Ja hyvä niin.

3 kommenttia:

  1. MIETINTÖ
    Euroopan unionin nykyisen toimielinrakenteen mahdollisista kehityskuluista ja mukautuksista

    (2014/2248(INI))
    Perussopimus-, työjärjestys- ja toimielinasioiden valiokunta
    Esittelijä: Guy Verhofstadt

    ottaa huomioon, että unionin toimielimet eivät kykene selviämään unionin edessä tällä hetkellä olevista syvistä ja moninaisista kriiseistä ja niiden rahoituksellisista,
    taloudellisista, sosiaalisista ja muuttoliikkeeseen liittyvistä seurauksista sekä populististen ja kansallismielisten liikkeiden noususta; toteaa, että kaikki tämä on johtanut nykyisen Euroopan unionin väestön yhä suuremman osan kasvavaan tyytymättömyyteen

    ottaa huomioon, että vaikka euro on unionin valuutta (SEU:n 3 artiklan 4 kohta), Yhdistynyt kuningaskunta sai poikkeuksen liittymisestä euroon (pöytäkirja N:o 15),
    Tanskalla on perustuslaillinen poikkeus (pöytäkirja N:o 16), Ruotsi on lopettanut euroa koskevien lähentymisperusteiden noudattamisen ja Eurooppa-neuvostossa keskustellaan avoimesti siitä, että Kreikka saattaa jättää yhteisen valuutan; toteaa, että kaikilla jäsenvaltioilla on velvollisuus liittyä valuuttaan heti kun ne täyttävät kaikki vaaditut perusteet, mutta aikataulua jäsenvaltioiden liittymiselle euroon ei ole asetettu sen luomisen jälkeen

    VastaaPoista
  2. Ja lisää toimenpidehdotuksia: Tavoitteena Euroopan Yhdysvallat ja vahemmän päättäjiä

    8. pitää oleellisen tärkeänä, että näissä olosuhteissa vahvistetaan ”yhä läheisempi Euroopan kansojen välinen liitto” (SEU:n 1 artikla), jotta heikennetään mahdollisesti
    esiintyviä hajaantumistrendejä ja selvennetään jälleen kerran unionin moraalista, poliittista ja historiallista tarkoitusta sekä sen perustuslaillista luonnetta;


    9. ehdottaa, että tiiviimmälle ja rakenteelliselle yhteistyölle asetettujen vaatimusten olisi
    oltava vähemmän rajoittavia muun muassa siten, että vähennetään osallistuvien jäsenvaltioiden vähimmäislukumäärää;

    10. ehdottaa, että perussopimusten seuraavassa tarkistuksessa olisi järkiperäistettävä
    nykyistä sekavaa eriyttämistä lopettamalla yksittäisille jäsenvaltioille unionin primaarilainsäädännön tasolla myönnettävät opt-out- ja opt-in-käytännöt ja muut
    poikkeukset tai ainakin vähentämällä niitä voimakkaast


    Euroopan Parlamentti 20.12.2016

    VastaaPoista
  3. Jan Hurri kysyy: Taloussanomat 1.3.2017

    Niin kauan kuin jossakin euromaassa on jotkin tärkeät vaalit juuri tulollaan, komissio tuskin uskaltaa kysyä Suomen tai yhdenkään muun euromaan kansalaisilta suoraan kantaa esimerkiksi seuraavanlaisiin väittämiin:

    ”Talous- ja rahaliiton viimeistelemiseksi euromaiden on tarpeen luopua raha- ja valuuttapolitiikan lisäksi myös finanssi- ja työmarkkinapolitiikan itsenäisyydestä ja siirtää näitä koskeva päätösvalta kansallisilta parlamenteilta euroalueen uudelle talousministeriölle. Oletko samaa vai eri mieltä, vai etkö tiedä?”

    Tai:

    ”Talous- ja rahaliitto on tarpeen kehittää oikeaksi liittovaltioksi, jolla on veronkanto-oikeus kaikissa jäsenmaissa ja keinot tasata jäsenmaiden tuloja, varoja ja velkoja tarvittaessa pysyvien tulonsiirtojen avulla. Kannatatko vai vastustatko? Etkö osaa sanoa?”

    Tai:

    ”Elleivät tulonsiirrot ja yhteisvastuu suju, talous- ja rahaliitto on mahdollista pitää koossa vain pakottamalla kaikki muut kuin vahvimman kilpailukyvyn suuri jäsenmaa alituisiin sisäisiin devalvaatioihin toistuvine nimellispalkkojen alennuksineen ja/tai pysyvään deflatoriseen talouslamaan ja suurtyöttömyyteen. Koetko samoin vai toisin, vai emmitkö ilmaista kantaasi?”

    VastaaPoista