keskiviikko 19. lokakuuta 2011

Apple on käännepisteessä

Applen tulos oli paha pettymys sijoittajille. Ensimmäisen kerran moneen vuoteen yhtiö myi vähemmän älypuhelimia kuin edellisellä kvartaalilla. Myöskään kauan odotetusta iPhone 5:sta tulikin vain iPhone 4S. Vanhaa päivitettyä kuraa vanhassa sardiinipurkissa, asiansa tietävä yleisö elämöi. Onko Applen taru lopussa kännykkäpuolella on kysymys, joka tulee eittämättä mieleen.

Steve Jobs on poissa. Edesmenneestä yrityksen voimamiehestä tehtiin messias, jonka kulttimainen henkilöpalvonta on tuttua lähinnä Pohjois-Koreasta. Elämänkerta ilmestyy ensi viikolla, Jobs sai jo oman muistopäivänsä kalenteriin ja patsastakin kuulemma suunnitellaan kovaa vauhtia. Patrioottiset amerikkalaiset ovat aina tarvinneet sankareita ja Jobs sopii tuohon kategoriaan kuin nakutettu. Ilman Jobsia Apple ei olisi se, mikä se on tänään.

IPhonen menestys oli tarina, josta tullaan kirjoittamaan ja kuvaamaan vielä monta kertaa. Jobs oli ennen kaikkea brändin luoja. Yksinäinen sankari, joka nosti yhtiön pohjamudista median palvomaksi johtajaksi. Pelkistetty tuotteiden design ja käyttäjäystävällisyys yhdistettynä Jobsin lähes pedanttimaiseen yksityiskohtien hiomiseen, oli yhdistelmä, johon kilpailijat eivät pystyneet vastaamaan.

Uudella toimitusjohtaja Tim Cookilla on haastavat ajat edessään. Yhtä karismaattista johtajaa kuin Jobs oli, hänestä ei saa kirveelläkään. Tärkeämpää on siis keskittyä sisältöön eli mitä applikaatiot, sovellukset ja ekosysteemin rakentaminen tuovat jatkossa älypuhelinrintamalle. Applen käyttöjärjestelmä on suljettu. Tietokonepuolella se on jäänyt pahasti Microsoftin jalkoihin. Myös kännykkäpuolella Apple on marginaalissa 5%:n markkinaosuudellaan.

Tablettinsa Apple toi markkinoille juuri oikealla hetkellä. Se kykeni hyödyntämään digitaalisen median tuomat mahdollisuudet tavalla, johon painettu mediakin joutui tarttumaan. Käytännössä printtipuoli joutui ostamaan uuden keksinnön, koska paperille painettu sana oli pahoissa vaikeuksissa. Pelko myy hyvin, niin tässäkin tapauksessa. Lisäksi kun vakavasti otettavaa kilpailijaa ei vielä ole markkinoilla, niin Apple tietenkin rahastaa niin kuin pitääkin.

Innovaattori on kuitenkin poissa. Kuinka kauan Jobsin haamu vielä kummittelee, jää nähtäväksi. Pahasti epäilen, että Applen onnistunut tuotteiden rahastus on jo kalkkiviivoilla. Kuluttajat vaativat ja odottavat uutta vempainta hektisellä älypuhelinpuolella. Tuolloin puhutaan kuukausista eikä vuosista. Erottuminen muista kilpailijoista on erityisessä tarkkailussa ja siihen ei yksi puhelinmalli tule riittämään.

Tulevaisuudessa se voittaa, joka saa laitteensa kommunikoimaan elinympäristönsä kanssa tavalla, jonka kuluttajakin ymmärtää ja osaa. Helposti, kätevästi, liikkeellä ollessa ja missä päin maailmaa tahansa. Tuon järisyttävän ekosysteemin rakentaminen on vasta alkanut ja siihen tarvitaan monta osapuolta. Tuohon ei Applekaan tule yksin pystymään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti