sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Matkalla jostakin jonnekin

Teemalta tuli viikonloppuna elokuva nimeltään Matkalla, On the Road, joka perustuu Jack Kerouacin kirjoittamaan saman nimiseen kulttimainettakin saaneeseen teokseen. Beat-ikonin kirjassa kerrotaan nuoren kirjailijan automatkoista huumeiden ja seksin maailmassa 50-luvun Amerikassa. Päähenkilö tapaa ystäviään eri puolella Yhdysvaltoja ja Meksikoonkin ehditään vielä lopussa.

Olen lukenut kirjan kahteen kertaan ja tiesin jo oikeastaan etukäteen, että elokuva tulisi olemaan pettymys. Walter Sallesin ohjaama elokuva osoittautui juuri sellaiseksi. Nuoret miehet hörhöilevät huumeissa, kuuntelevat jazzia, harrastavat seksiä ja ajelevat autolla jostakin jonnekin ja palaavat aina kotiin äidin tai tyttöystävän luo ns. normaaliin elämään. Ja sama toistuu varmuuden vuoksi muutamaan kertaan.

Kirjasta on moni muukin yrittänyt tehdä elokuvaa myöhemmin ja luopunut ajatuksesta. Se ei ole helppo ponnistus. Kirja on oman aikansa luomus ja kun siitä tehdään elokuva lähes 60 vuotta myöhemmin olisin odottanut ohjaajan omaa tulkintaa siitä, miksi kirjasta tuli aikoinaan jättimenestys. Nyt elokuva jää fragmentaariseksi sekoilutripiksi, jota ei voi väittää edes road movieksi.  

Eletään 2. maailmansodan jälkeisissä traumoissa ja vanhoja perinteisiä arvoja kunnioittavassa yhteiskunnassa. Elokuvassa ympäristö näyttäytyy lähinnä valtatienä, jossa ajetaan kovaa. Koko ajan yritetään aloittaa keskustella mutta aina se siirtyy seuraavaan kohtaukseen ja lopuksi unohdetaan kokonaan. Paikat vaihtuvat vauhdilla ja ulkopuolinen maailma seuraa vaitonaisena vieressä.

Esimerkiksi homous ylipäätään aiheutti varmaankin tuohon aikaan kiivastakin keskustelua konservatiivisessa yhteiskunnassa. Syyt beat sukupolven ajatusmaailman kehittymiseen jäävät kokonaan käsittelemättä. Aineksia ja perspektiiviä elokuvaan olisi löytynyt paljon enemmän. Nyt elokuva jäi valitettavan pinnalliseksi ja ontoksi nuorten haahuilun kuvaamiseksi.

Matkalla perustuu Kerouacin kokemiin todellisiin tapahtumiin. Elokuvan toinen päähenkilö Dean Moriarty, todellisuudessa Neal Cassidy kuoli 41-vuotiaana huumeiden käyttöön Meksikossa. Toinen päähenkilö Sal Paradise, todellisuudessa Kerouac itse, kuoli alkoholin liikakäyttöön vuotta myöhemmin 47-vuotiaana vuonna 1969. Molemmat juurettomina ja kyllästyneinä etsiessään oman elämänsä tarkoitusta.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti